គាថាថ្នាក់បាលីរង,បាលីរងខេត្តព្រះត្រពាំង,បាលីរង(ថ្នាក់ទី៤),Se Kim Khmer Krom
ធម្មបទ ភាគទី៦ ទំព័រ ៦
អត្តានញ្ចេ បិយំ ជញ្ញ រក្ខេយ្យ នំ សុរក្ខិតំ
តិណ្ណមញ្ញតរំ យាមំ បដិជគ្គេយ្យ បណ្ឌិតោ ។
ប្រែថាៈ បើបណ្ឌិតដឹងខ្លួនជាទីស្រលាញ់ គួររក្សាខ្លួននោះឱ្យល្អ គួរស្ងួនគ្រងខ្លួនក្នុងវ័យទាំងបី វ័យណាមួយ។
២.គាថាប្រារព្ធរឿងឧបនន្ទសក្យបុត្ត (គាថាទី ១២៨)
ធម្មបទ ភាគទី៦ ទំព័រ ១២
អត្តានមេវ បឋមំ បដិរូបេ និវេសយេ
អថញ្ញមនុសាសេយ្យ ន កិលិស្សេយ្យ បណ្ឌិតោ។
ប្រែថាៈ បណ្ឌិតគួរដំកល់ខ្លួនទុក ក្នុងគុណដ៏សមគួរជាមុនសិន ហើយសឹមប្រៀនប្រដៅអ្នកដទៃជាខាងក្រោយ (ធ្វើយ៉ាងនេះ) នឹងមិនលំបាក ។
៣.គាថាប្រារព្ធរឿងបធានិកតិស្សត្ថេរ (គាថាទី ១២៩)
ធម្មបទ ភាគទី៦ ទំព័រ ១៥
អត្តានញ្ចេ តថា កយិរា យថញ្ញមនុសាសតិ
សុទន្តោ វត ទមេថ អត្តា ហិ កិរ ទុទ្ទមោ ។
ប្រែថាៈ បើបុគ្គលប្រៀបប្រដៅអ្នកដទៃយ៉ាងណា ត្រូវធ្វើខ្លួនឱ្យបានយ៉ាងនោះដែរ អ្នកដែលទូន្មានខ្លួនល្អហើយ ទើបគួរទូន្មានអ្នកដទៃបាន ព្រោះថាខ្លួនកម្រទូន្មានបានពេកណាស់ ។
៤.គាថាប្រារព្ធរឿងកុមារកស្សបត្ថេរមាតា (គាថាទី ១៣០)
ធម្មបទ ភាគទី៦ ទំព័រ ២៣
អត្តា ហិ អត្តនោ នាថោ កោ ហិ នាថោ បរោ សិយា
អត្តនា ហិ សុទន្តេន នាថំ លភតិ ទុល្លភំ ។
ប្រែថាៈ ខ្លួនជាទីពឹងរបស់ខ្លួន អ្នកដទៃណានឹងជាទីពឹងរបស់ខ្លួនកើត ព្រោះបុគ្គលអ្នកមានខ្លួនហ្វឹកហ្វឺនល្អហើយ រមែងបាននៅទីពឹងដែលគេបានដោយកម្រ ។
៥.គាថាប្រារព្ធរឿងមហាកាលឧបាសក (គាថាទី ១៣១)
ធម្មបទ ភាគទី៦ ទំព័រ ២៧
អត្តនា ហិ កតំ បាបំ អត្រជំ អត្តសម្ភវំ
អភិមទ្ធតិ ទុម្មេធំ វជិរំវម្ហយំ មណី ។
ប្រែថាៈ បាបដែលខ្លួនបានធ្វើទុកហើយ កើតអំពីខ្លួន មានខ្លួនជាដែនកើត តែងញាំញីនូវមនុស្សឥតប្រាជ្ញា ដូចពេជ្រកាលញាំញីនូវកែវមណី ដែលកើតអំពីថ្មដូច្នោះឯង ។
៦.គាថាប្រារព្ធរឿងអត្តទត្ថត្ថេរ (គាថាទី ១៣៦)
ធម្មបទ ភាគទី៦ ទំព័រ ៣៩
អត្តទត្ថំ បរត្ថេន ពហុនាបិ ន ហាបយេ
អត្តទត្ថមភិញ្ញាយ សទត្ថប្បសុតោ សិយា ។
ប្រែថាៈ បុគ្គលមិនគប្បីធ្វើប្រយោជន៍ខ្លួនឱ្យវិនាស ព្រោះប្រយោជន៍អ្នកដទៃសូម្បីច្រើន បើដឹងច្បាស់នូវប្រយោជន៍របស់ខ្លួនហើយ គប្បីខ្វល់ខ្វាយក្នុងប្រយោជន៍របស់ខ្លួននោះ ។
៧.គាថាប្រារព្ធរឿងទហរភិក្ខុ (គាថាទី ១៣៧)
ធម្មបទ ភាគទី៦ ទំព័រ ៤៣
ហីនំ ធម្មំ ន សេវេយ្យ បមាទេន ន សំវសេ
មិច្ឆាទិដ្ឋឹ ន សេវេយ្យ ន សិយា លោកវឌ្ឍនោ ។
ប្រែថាៈ បុគ្គលមិនគួរសេពធម៌ដ៏ថោកទាប មិនគួរនៅដោយសេចក្ដីប្រមាទ មិនគួរសេពសេចក្ដីយល់ខុស មិនគួរជាមនុស្សចង្អៀតលោកទេ ។
៨.គាថាប្រារព្ធរឿងព្រះសម្មជ្ជនត្ថេរ (គាថាទី ១៤១)
ធម្មបទ ភាគទី៦ ទំព័រ ៥៣
យោ ច បុព្វេ បមជ្ជិត្វា បច្ឆា សោ នប្បមជ្ជតិ
សោមំ លោកំ បភាសេតិ អព្ភា មុត្តោវ ចន្ទិមា ។
ប្រែថាៈ បុគ្គលណាមួយកាលពីមុនប្រមាទហើយ លុះកាលជាខាងក្រោយគេមិនប្រមាទវិញ បុគ្គលនោះឈ្មោះថាញុំាងខន្ធាទិលោកនេះឱ្យភ្លឺងស្វាង ដូចព្រះចន្ទផុតចាកពពក ។
៩.គាថាប្រារព្ធរឿងនាងចិញ្ចាមាណវិកា (គាថាទី ១៤៥)
៚ ធម្មបទ ភាគទី៦ ទំព័រ ៧៥
ឯកធម្មំ អតីតស្ស មុសាវាទិស្ស ជន្តុនោ
វីតិណ្ណបរលោកស្ស នត្ថិ បាបំ អការិយំ ។
ប្រែថាៈ បុគ្គលប្រព្រឹត្តកន្លង (ពាក្យសច្ចៈ) ដែលជាធម៌ឯក និយាយតែពាក្យកុហស បរលោកក៏លះចោលស្រឡះហើយ ឈ្មោះថា មិនធ្វើអំពើបាបមិនមានឡើយ។
១០.គាថាប្រារព្ធរឿងកោសលបរាជ័យ (គាថាទី១៥៨)
ធម្មបទ ភាគទី៦ ទំព័រ ១៨២
ជយំ វេរំ បសវតិ ទុក្ខំ សេតិ បរាជិតោ
ឧបសន្តោ សុខំ សេតិ ហិត្វា ជយបរាជយំ ។
ប្រែថាៈ បុគ្គលអ្នកឈ្នះតែងរងពៀរ បុគ្គលអ្នកចាញ់តែដេកជាទុក្ខ ចំណែកបុគ្គលអ្នកស្ងប់រម្ងាប់លះបង់ការឈ្នះនិងការចាញ់ចេញហើយ តែងដេកជាសុខ ។
១១.គាថាប្រារព្ធរឿងព្រះបាទបសេនទិកោសល (គាថាទី១៦១)
ធម្មបទ ភាគទី៦ ទំព័រ ១៩៣
អារោគ្យបរមា លាភា សន្តុដ្ឋិបរមំ ធនំៈ
វិស្សាសបរមា ញាតី និព្វានំ បរមំ សុខំ ។
ប្រែថាៈ លាភមានការមិនមានរោគយ៉ាងក្រៃលែង ទ្រព្យមានសេចក្ដីសន្ដោសយ៉ាងក្រៃលែង ញាតិមានសេចក្ដីសិទ្នស្នាលយ៉ាងក្រៃលែង ព្រះនិព្វានជាសុខយ៉ាងក្រៃលែង ។
១២.គាថាប្រារព្ធរឿងអញ្ញតរភិក្ខុ (គាថាទី១៧៤)
ធម្មបទ ភាគទី៦ ទំព័រ ២៤១
យោ វេ ឧប្បតិតំ កោធំ រថំ ភន្តំវ ធារយេ
តមហំ សារថឹ ព្រូមិ រស្មិគ្គាហោ ឥតរោ ជនោ ។
ប្រែថាៈ បុគ្គលណាឃាត់សេចក្ដីក្រោធ ដែលកើតឡើងហើយ ដូចសារថីទប់រថ ដែលកំពុងលឿនបាន តថាគតហៅបុគ្គលនោះថាជាសារថី ជនក្រៅពីនោះ គ្រាន់តែជាអ្នកកាន់ខ្សែបរ (មិនមានជាសារថីឡើយ) ។
១៣.គាថាប្រារព្ធរឿងឧត្តរាឧបាសិកា (គាថាទី១៧៥)
ធម្មបទ ភាគទី៦ ទំព័រ ២៥៧
អក្កោធេន ជិនេ កោធំ អសាធុំ សាធុនា ជិនេ
ជិនេ កទរិយំ ទានេន សច្ចេនាលិកវាទិនំ ។
ប្រែថាៈ ឈ្នះអ្នកក្រោធដោយការមិនក្រោធសោះ ឈ្នះអសប្បុរសដោយសេចក្ដីសប្បុរស ឈ្នះអ្នកកំណាញ់ដោយការឱ្យទ្រព្យរបស់ ឈ្នះបុគ្គលឡេះឡោះ ដោយពោលពាក្យសត្យ ។
១៤.គាថាប្រារព្ធរឿងបញ្ហាព្រះមហាមោគ្គល្លាន
(គាថាទី១៧៦)
ធម្មបទ ភាគទី៦ ទំព័រ ២៦១
សច្ចំ ភណេ ន កុជ្ឈេយ្យ ទជ្ជា អប្បំបិ យាចិតោ
ឯតេហិ តីហិ ឋានេហិ គច្ឆេ ទេវាន សន្តិកេ ។
ប្រែថាៈ បុគ្គលគួរពោលពាក្យពិត១ មិនគួរក្រោធ១ កាលគេសូមវត្ថុសូម្បីមានតិច ក៏គួរឱ្យ (តាមតិច)១ បុគ្គលគប្បីទៅក្នុងសំណាក់ ទេវតាទាំងឡាយបាន ដោយហេតុទាំងបីនេះឯង ។
១៥.គាថាប្រារព្ធរឿងលោឡុទាយិត្ថេរ (គាថាទី១៨៤)
ធម្មបទ ភាគទី៧ ទំព័រ ២១
អស្សជ្ឈាយមលា មន្តា អនុដ្ឋានមលា ឃរា
មលំ វណ្ណស្ស កោសជ្ជំ បមាទោ រក្ខតោ មលំ ។
ប្រែថាៈ មន្តទាំងឡាយមានការមិនស្វាធ្យាយន៍ជាមន្ទិល ផ្ទះទាំងឡាយមានការមិនថែទាំជាមន្ទិល សេចក្ដីខ្ជិលជាមន្ទិលរបស់ពណ៌សម្បុរ សេចក្ដីប្រមាទជាមន្ទិលរបស់អ្នករក្សា ។
១៦.គាថាប្រារព្ធរឿងឆព្វគ្គិយភិក្ខុ (គាថាទី១៩៤)
ធម្មបទ ភាគទី៧ ទំព័រ ៦៦
ន តេន បណ្ឌិតោ ហោតិ យាវតា ពហុ ភាសតិ
ខេមី អវេរី អភយោ បណ្ឌិតោតិ បវុច្ចតិ ។
ប្រែថាៈ បុគ្គលនិយាយច្រើន ដោយហេតុមានប្រមាណប៉ុណ្ណា ឈ្មោះថាបណ្ឌិត ដោយហេតុប្រមាណប៉ុណ្ណោះ ក៏មិនទាន់បានទេ លុះត្រាតែបុគ្គលមាន សេចក្ដីក្សេម មិនមានពៀរ មិនមានភ័យ ទើបហៅថាបណ្ឌិតបាន ។
១៧.គាថាប្រារព្ធរឿងកុក្កុដណ្ឌខាទីកា (គាថាទី ១២៧)
ធម្មបទ ភាគទី៧ ទំព័រ ១៤៨
បរទុក្ខូបធានេន យោ អត្តនោ សុខមិច្ឆតិ
វេរសំសគ្គសំសដ្ឋោ វេរា សោ ន បរិមុញ្ចតិ ។
ប្រែថាៈ ជនអ្នកប្រាថ្នាសេចក្ដីសុខ ដើម្បីខ្លួន ដោយបង្កទុក្ខឱ្យអ្នកដទៃ ជននោះឈ្មោះថាច្របូកច្របល់ហើយ ដោយការជាប់ជំពាក់គឺពៀរ រមែងមិនរួចចាកពៀរទេ ។
១៨.គាថាប្រារព្ធរឿងចិត្តគហបតី (គាថាទី២២០)
ធម្មបទ ភាគទី៧ ទំព័រ ១៦៨
សទ្ធោ សីលេន សម្បន្នោ យសោភោគសមប្បិតោ
យំ យំ បទេសំ ភជតិ តត្ថ តត្ថេវ បូជិតោ ។
ប្រែថាៈ បុគ្គលអ្នកមានសទ្ធា បរិបូរណ៍ដោយសីល ស្កប់ស្កល់ដោយយស និងភោគសម្បត្តិ គប់រកប្រទេសណាៗ គេតែងបូជាក្នុងប្រទេនោះៗ ។
១៩.គាថាប្រារព្ធរឿងដំរីបាវេរកៈ (គាថាទី២៣៧)
ធម្មបទ ភាគទី៧ ទំព័រ ២៣៤
អប្បមាទរតោ ហោថ សចិត្តមនុរក្ខថ
ទុគ្គា ឧទ្ធរថត្តានំ បង្កេ សន្នោវ កុញ្ជរោ ។
ប្រែថាៈ ចូរត្រេកអរក្នុងសេចក្ដីមិនប្រមាទ ចូរក្សាចិត្តរបស់ខ្លួន ចូររើខ្លួនចេញចាកភក់ គឺកិលេសដែលឆ្លងបានដោយកម្រ ដូចដំរីជាប់ភក់ រើខ្លួនចាកភក់ ។
២០.គាថាប្រារព្ធរឿងនាងកិសាគោត្តមី (គាថាទី២៧៥)
ធម្មបទ ភាគទី៨ ទំព័រ ១៧១
បំសុកូលធរំ ជន្តុំ កិសន្ធមនិសន្ថតំ
ឯកំ វនស្មឹ ឈាយន្តំ តមហំ ព្រូមិ ព្រាហ្មណំ ។
ប្រែថាៈ តថាគតហៅបុគ្គលអ្នកទ្រទ្រង់សំពត់បំសុកូល មានកាយស្គម មានខ្លួនរវាមដោយសរសៃ ចម្រើនឈានតែឯងក្នុងព្រៃនោះ ថាជាព្រាហ្មណ៍ ។
២១.គាថាប្រារព្ធរឿងនាងខេមា (គាថាទី២៨៣)
ធម្មបទ ភាគទី៨ ទំព័រ ១៨៥
គម្ភីរបញ្ញំ មេធាវឹ មគ្គាមគ្គស្ស កោវិទំ
ឧត្តមត្ថំ អនុប្បត្តំ តមហំ ព្រូមិ ព្រាហ្មណំ ។
ប្រែថាៈ តថាគតហៅបុគ្គលដែលមានបញ្ញាជ្រៅជ្រះ ជាអ្នកប្រាជ្ញឈ្លាសវៃក្នុងផ្លូវ និងមិនមានផ្លូវ បានសម្រេចប្រយោជន៍ ដ៏ខ្ពង់ខ្ពស់នោះ ថាជាព្រាហ្មណណ៍ ។
ធម្មទានដោយៈ ភិក្ខុ គុណវុឌ្ឍីយោ គឹម សុវណ្ណធា
Comments
Post a Comment